Supermarkety i hipermarkety, a więc największe sklepy, czynią obecnie wiele, aby uczyć zakupy dokonywane przez klientów łatwiejszymi i przyjemniejszymi. Jest to niezwykle ważne, ponieważ rosnąca konkurencja sprawia, że o klienta trzeba bardzo dbać, aby nie zmienił sklepu, w którym się zaopatruje. Poza szeroko rozumianymi działaniami o charakterze marketingowym, supermarkety umilają zakupy klientom za pomocą różnego rodzaju urządzeń elektronicznych o różnorodnych funkcjach. Do najbardziej powszechnych urządzeń należą bez wątpienia wagi. Jaka jest ich rola w supermarketach?
Przede wszystkim służą zważeniu produktów, których miarą jest nie ilość, a waga. Można tu wymienić warzywa, owoce, rozmaite cukierki i słodycze, itp. Wagi sklepowe są zatem konieczne do ustalenia kwoty do zapłaty za dany produkt.
Gdzie umieszczane są wagi sklepowe służące takim celom? Występują tutaj dwa najpopularniejsze rozwiązania. Pierwszym z nich jest umieszczenie tychże urządzeń bezpośrednio w pobliżu położenia kupowanych produktów, najczęściej warzyw i owoców. W takich sytuacjach najczęściej klient samodzielnie dokonuje ich zważenia, lub też czyni to osoba specjalnie do tego zatrudniona, obsługująca wagę.
Drugim rozwiązaniem jest umieszczanie wag sklepowych przy kasach. Jest to wygodniejsze dla klienta, ponieważ nie musi dokonywać pomiaru samodzielnie, zrobi to za niego ekspedient. Minusem tego rozwiązania jest jednak brak możliwości sprawdzenia, ile faktycznie zapłaci się za dany produkt, zanim nie trafi on do kasy.
Aby powyższy problem rozwiązać, coraz częściej umieszcza się tzw. kontrolne wagi sklepowe, umożliwiające klientowi sprawdzenie, jak ciężki jest dany towar i ile za niego trzeba będzie zapłacić. Przy kasach odbywa się osobne ważenie, natomiast klient wie z góry, jaki będzie jego wynik.
Wagi, podobnie jak wiele innych urządzeń elektronicznych, ułatwiają dokonywanie zakupów. Służą zarówno klientom, jak i pracownikom sklepu. Widać tutaj zatem wymierne korzyści wynikające z postępu.